De maatschappij wordt al eeuwen lang hervormd door disruptive technologies. Denk aan het ontstaan van het bankbiljet en de groeiende populariteit van smartphones. Laten we ons richten op dat laatste; digital disruptive technologies. Want wat maakt een technologie ontwrichtend?

Clayton Christensen, bedenker van de term, gaf een beschrijving: “Generally, disruptive innovations were technologically straightforward, consisting of off-the-shelf components put together in a product architecture that was often simpler than prior approaches” 1.  Een goed voorbeeld daarvan is Nederlands’ jongste bank Bunq (opgericht in 2015). Een vrees voor gevestigde banken, omdat Bunq een kleine wendbare start-up is 2. Ze belegt niet met het spaargeld van klanten, maar verdient op kleine bedragen voor services en bedrijfsrekeningen 3. Oprichter Niknam zegt in een interview: “Ik heb me niet laten verleiden om mijn aandacht op iets anders te vestigen dan het bouwen van een fantastische app” 4. Die focus maakte Bunq BV een gamechanger. In mijn ogen kun je zulke digital disruptive technologies ook herkennen door middel van het concept ‘digitale dimensie’, zoals behandeld in mijn eerdere trendonderzoek. Een korte samenvatting van daarvan:

Tot mid 20ste eeuw speelde alles zich nog af in onze driedimensionale wereld. Communicatie, nieuwsvoorziening, administratie, betalingen, entertainment, etc. Maar dat is veranderd toen de digitale dimensie van eenen en nullen (later het internet) werd gecreëerd. Net als ‘tijd’ is die digitale wereld een onzichtbare extra dimensie naast lengte, breedte en hoogte. Het informatietijdperk werd ingeluid en ons dagelijks leven werd gedigitaliseerd. De brief werd een telegram. Gesprekken werden ‘belletjes’ en later ‘appjes’. We betalen contactloos en beheren ons geld online. De verbinding tussen die twee werelden wordt gemaakt met onze devices. Ben je je telefoon bijvoorbeeld kwijt, dan verlies je grotendeels de verbinding met de digitale wereld. Het zijn stuk voor stuk unieke interfaces. Als een interface niet uniek genoeg is, verdwijnt deze vanzelf van de markt. Digital disruptive technologies zijn hierin op twee manieren te herkennen:

  1. Het is een nieuwe unieke interface naar de digitale dimensie
  2. Het digitaliseert een handeling/dienst/product

             

Wanneer we dit toepassen op Bunq, zien we dat het bedrijf een unieke en betere interface ontwikkelde (punt 1) waarmee bankzaken en bijbehorende diensten nóg meer gedigitaliseerd werden (punt 2). Door deze ontwrichtende digitale technologie worden banken gedwongen hun focus op de klant en zijn digitale behoeftes te leggen.

 

Verder verdiepen

  1. Christensen, Clayton M. (1997), The innovator’s dilemma: when new technologies cause great firms to fail. Boston, Massachusetts, USA: Harvard Business School Press, ISBN 978-0-87584-585-2 https://books.google.com/books/about/?id=SIexi_qgq2gC
  2. Van den Outenaar, E. (2016), ‘Banken zijn bang, start-ups maken de killer-apps’. Geraadpleegd op 3 maart 2017, van Volkskrant: www.volkskrant.nl/tech/-banken-zijn-bang-start-ups-maken-de-killer-apps~a4237973/
  3. Van Noort, W. (2015), Bunq: ‘WhatsApp voor banken’. Geraadpleegd op 14 maart 2017, van NRC: www.nrc.nl/nieuws/2015/11/25/bunq-whatsapp-voor-banken-1559753-a310271
  4. Koks. D (2016), Ali Niknam (bunq): ‘Elke bank doet hetzelfde: jouw geld oppotten’. Geraadpleegd op 8 maart 2017, van Revu: http://revu.nl/interviews/ali-niknam-bunq-elke-bank-doet-hetzelfde-jouw-geld-oppotten/

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.